Thalesmila, OBIK #13 (19.06.2014)
Kategori: Konkurranse
Kart/område: Spinnern, Sandbakken
Arrangør: Thales, Oppsal
Disiplin: Treningsløp, lang løype
Distanse: 10.69 km
Tid: 101:18
Et surrete veivalg, noen små og en stor bom. Men stort sett fornøyd med gjennomføring av langt og tøft løp.

Til 2 kunne jeg nok rundet i draget nord for den siste åsen, før posten.

Til 3. blir det slalom. Jeg burde løpt videre på den store stien og rett inn gjennom det grønne, bort til myra hvor jeg runder nordover mot posten. Taper drøye to minutter på dette.

4. bommer jeg 1.30 ved posten. Har kontroll nedover åsen, men blir vridd ut av retningen når jeg nærmer meg stien. Dette er ikke tøft nok på retning og nøyaktighet mot post. Ser stien nede i draget, og skjønner hvor jeg er.

5. er jeg godt fornøyd med gjennomføring rett på, over myrer og drag mellom småkoller. Herlig strekk! Her er jeg bare 4 sekunder bak Eides bestetid på strekket.

6. er også morsom orientering i langsgående retning. Her er jeg 1.30 etter Eide, men jeg vet ikke om det finnes et bedre veivalg, eller om jeg bare ikke har gjennomført fullt så effektivt. Kanskje bedre å velge stien på vestsiden av vannene.

7. går på tvers langs stier. Jeg passer ekstra godt på å velge riktige stier i kryssene. Har brent meg på å ta for lett på stiløping før. Fornøyd med innløpingen over siste åsen til post. Rett på!

8. blir største bommen i løpet. ca 5 minutter bom. Jeg har riktig retning mot posten fra stien over kollen, men stopper for tidlig. Ser ikke godt nok at jeg skal to kurver ned, og begynner å lete ved skrentrekken høyere oppe. Da er jeg ute av kursen og må opp på sti for å ta ny retning. Kanskje er jeg noe ukonsentert akkurat her. Jeg passer på å ta nøyaktig retning mot post, men tenker mer på vannstasjonen som kommer snart, enn på å følge med på kartet, i tillegg til å holde retningen, siste biten inn mot post.

Langdistanse - veksle mellom gamping langs grove linjer og retninger og finorientering mot post.

Til 10 må jeg gå i bakkene for å fordøye de tre glassene med vann jeg hev innpå.

Til 11 og 12 er det fantastisk vakkert i myrdragene nedenfor stuprekkene. Til 12 ser jeg at det er flere små drag og jeg må tvinge meg selv til å holde konsentrasjonen på kartlesningen på dette punktet i løpet. Kommer likevel inn i feil drag på slutten, men er såpass oppmerksom at jeg oppdager det raskt og får bare en liten sleng tilbake til posten.

Til 14 blir det litt nølende rundt vannet og mot post. Kanskje er veivalget langs sti sørvest bedre på dette strekket?

Til 15 er jeg litt uheldig. Har et godt veivalg og god kontroll mot posten. Det lønner seg å runde i østmarka! Kikker fra toppen av skrenten for å se om posten ligger under, men ser ingen ting. Bruker da et minutt på en runde på oversiden, før jeg sjekker skrenten igjen. Da ser jeg skjermen innunder skrenten. Den var skjult fra der jeg kikket fra oversiden.

16 tar jeg av litt for tidlig fra stien. Får en unødvendig bratt nedstigning i søkket og må tilbake der nede. Her går det 50 sekunder. Slurvete planlegging av strekket. Dette kommer akkurat i det jeg tenker at dette strekket er lett, bare å følge stien over høyden og krysse over...

Passer omstendelig på retning på de siste postene for ikke å drite meg ut på slutten når jeg er sliten i hodet og vil til mål.

Som nevnt, rimelig fornøyd med mye bra i morsomt og krevende østmarksterreng. Men langt fra perfekt, med i hvert fall 12 minutter tapt på dårlig veivalg og bom.

Vis kommentarer (0)

Thalesmila, OBIK #13 (19.06.2014)