Geoform rankingløp #19 (10.09.2014)
Kategori: Konkurranse
Kart/område: Sognsvann vest, Vettakollen
Arrangør: OSI
Disiplin: Treningsløp, lang løype
Distanse: 6.21 km
Tid: 58:08
Veldig bra løp som gir 2. plass. Post 14 lå på feil sted, og tider til og fra denne er slettet fra resultatlisten.

Spesielt fornøyd med langstrekket hvor jeg holder kontroll på høyde første del av strekket og på retning siste del av strekket.

Største og stort sett eneste bom i løpet er til 9. Tar av for tidlig fra den utydelige stien. Tar meg inn før jeg forsvinner langt ned i lia, men taper 1.45 på dette.

start-1: langs vei til den knekker, holde høyden inn til semiåpent.
1-2: holde høyde, se etter høydepunkt opp til venstre
2-3: på retning nedover, over myr til skrent
3-4: retning til kant av myr.
4-5: klatre på retning. Kontroll på semiåpent felt.
5-6: opp til stor sti, retning inn mot post fra sti og vegetasjonsgrense
6-7: retning opp til tydelig sti. Inngang til post parallelt med stien, fra søkket.
7-8: løper på retning opp gjennom det lysegrønne. Mister litt kontroll når jeg kommer til stiene. De er ikke lette å se, mindre tydelige enn forventet. Havner litt over posten og får en sving ned.
8-9: løper ned mot sti, men oppdager raskt at jeg er på en utydelig sti delvis skjult under poststreken. Følger denne og ser etter stup på venstre side. Oppdager etter målgang at det ikke er et stup der, men stitegn med vegetasjonsgrensesymbol helt inntil.
9-10: holde høyde
10-11: holde høyde til sti, retning mot post fra stiknekk
11-12: retning, kant av det grønne.
12-13: liten sti til større sti, retning ned lia, fra stein mot post.
post 14 lå feil, er rimelig sikker på at jeg er på rett sted, så løper videre uten å stemple. Litt dårlig retning til 15
15-16: Runder først langs høyden. Følger så småstier langs retning mot post. Litt diffust område før post, men har vært såpass nøye med retning at jeg stolte på den videre. Deilig å gå rett i posten.
16-17: retning ned, passer på å ikke slippe konsentrasjonen etter det krevende langstrekket.
17-18; havner litt langt nede på den store stien og må stoppe for å lese meg inn.
18.19: rett på nedover liene og ura.
19-20: løper rundt grøntfeltet, vet ikke hvor tett det er. Kanskje unødvendig, det er jo nedoverbakke.

Mentalt notat: Mitt beste resultat i Geoform-sammenheng. så langt. Hva gjorde jeg mentalt i dette løpet? Var det noe konkret og riktig som jeg kan ta med meg videre i forberedelser og gjennomføring til kommende løp?

Interessant at jeg følte meg litt matt, tung i kroppen og nesten litt uinteressert på vei til løpet. Lurte på om dette kom til å gå ut over prestasjonen. Om jeg kanskje ville ha lite fysisk å gå på, eller at jeg ville miste konsentrasjonen underveis.

Tenkte likevel at jeg skulle fokusere som vanlig inn mot løpet, konsentrere meg om å holde roen og jobbe med arbeidsoppgaver hele veien. Lese kart, fokusert og ofte. Finne gode og smarte traseer. Trygg og god retning, holde kartkontakten. Holdepunkter underveis, sikkert inn mot post... kontorarbeidet gjøres, retning mot ny post, lese litt framover på langstrekkene på oversiktlige strekninger.

Ikke mase med fart, men stole på at jeg holder et jevnt, godt tempo når orienteringen flyter. Orientering først, tempo kommer.

Akkurat ved startbukken stoppet jeg opp og roet helt ned. Tenkte at nå er jeg veldig nedpå til meg å være, rett før et O-løp. Var nysgjerrig på hvordan dette ville slå ut på prestasjonen. Kanskje for å skjerpe meg, så jeg for meg starten av et ordinært løp, spenningen som kribler, løypa som skal løses i ukjent terreng. Så var det ut i løypa, og som nevnt en gjennomføring jeg stort sett er veldig godt fornøyd med og som ga et godt resultat.

Oppsummering: Bra å være slapp og uinteressert før start!

Vis kommentarer (0)

Geoform rankingløp #19 (10.09.2014)