Ås by night & fog #2 (08.12.2015)
Kategori: Konkurranse
Kart/område: Smerta, Gaupesteinmarka
Arrangør: Ås NMBU orientering
Disiplin: Natt
Det var fire ord som gjaldt for dette løpet: RETNING, RETNING, RETNING og atter RETNING.

Jeg er drittlei av å bomme på grunn av dårlige kompasskurser. Nattorientering er kompasskurs, så her er det bare å få retningsløpingen på plass. Fokuserte derfor fullt på å holde retningene i dette løpet.

Jeg kommenterer løpet med vekt på RETNING:

Start-1: Tar lett på det og er faktisk litt for langt nord på vei opp åsen. Er rett og slett litt usikker på hvor jeg er på åsen oppover. Men jeg vet jeg kan ta meg inn på stien oppe på høyden, så jeg løper bare på retningen. Angriper mot post der bekken svinger vekk fra stien.

1-2: Følger liten sti så langt den går på ryggen, før jeg krysser over til stor sti. Ser etter stein på høyre side før sti opp til venstre. Angriper posten fra knekk i stien. Bra retning rett på post.

2-3: Dunker gjennom strekket på kompasskurs. Litt usikker på hvor langt jeg er på strekket når jeg havner ned på myra, men holder kurs og kommer inn på kartet når jeg treffer den lille kollen i enden av myra. Bra retning rett i post. Bra gjennomført strekk.

3-4: Velger å løpe litt til høyre oppe i skogen. Havner litt langt høyre for post. Grei retning, men legger meg for langt høyre.

4-5: Holder retning og kontroll på kurver over diffus åsrygg.

5-6: Retning ned til grønt. Så kurs mot stor sti, langs åsen. Lurer først på om jeg skal løpe inn mot post langs høyden fra stor sti. Men ser at inngangen fra stor sti til post er dårlig løpbar og utydelig. Velger å løpe over toppen og angripe posten sikkert fra høyspentmasten. God gjennomføring, nøyaktige retninger.

6-7: Avslutter løpet i hodet mitt og faller tilbake på gamle synder. Slurvete retning ut fra post og havner unødvendig langt vest på golfbanen. Får en bue opp igjen mot posten under strømledningene.

7-8: Ser ikke ordentlig på kartet og løper videre på retning rett ut i tynningshogsten. Sjekker kart og kommer meg ut på golfbanen igjen. Taper 30 sekunder og mister 3. plassen her.

Alt i alt godt fornøyd.
5 gode kurser: Siste del av 1, inn mot 2, hele 3, hele 5, hele 6.
3 småslurvete kurser: starten av 1, inn mot 4 og ut fra 6. Men ingen av disse er så dårlige at det blir store bom.

Vis kommentarer (0)

Ås by night & fog #2 (08.12.2015)