Pinseløp Kongsberg dag 2 H40 (15.05.2016)
Kategori: Konkurranse
Kart/område: Kampenhaug
Arrangør: Kongsberg O-lag
Disiplin: Langdistanse
Distanse: 8.35 km
Tid: 65:00
Gj.sn. HR: 168
Maksimum HR: 182
Telttur med Erlend, Pål og Theo til Kongberg for å løpe et av pinseløpene. Vi campet på samlingsplass i fine forhold. Bare litt kaldt om natten...

Løpet er jeg godt fornøyd med. Har god flyt, leser framover og treffer der jeg skal. Farten holder jeg oppe og jeg havner også godt opp på resultatlista.

1: Velger å fortsette på sti til høyre etter starttrekanten for å følge høyde mot post fra svingen på stien. Det gir sikrere rute til 1. enn fra stien til venstre, som har usikker inngang mot post.

2: Bruker litt tid etter stempling på å velge trasé til 2. Bestemmer meg for ned på sti og så runde kollene langs høyden på vestsiden oppover. Gjennomfører planen fint, men taper flere minutter til bestetid på strekket, så det kan ikke ha vært så effektivt.

3: Vurderer å runde langs høyden, men velger rett på. Tror det er et greit valg.

4: Ser at høyrevalget gir en del opp og ned og langs høyden på hogstfelter som jeg ikke vet om er godt løpbare. Velger heller venstre, med tydelig tråkk over kollen, et stykke vei og flat inngang til post. Greit valg.

5: Tar retning, men havner litt høyt i lia, får en liten sving ned til posten. Ikke store bommen, likevel løpets største for meg. Burde nok prøvd å holde enda bedre kontroll på retning oppover, og kanskje kontrollere mot steiner oppover i lia. Men ganske diffust strekk, så...

6: Opp til drikke, retning opp til post.

7: Vurderer rundt på veien, men prøver meg heller rett på. Mer spennende O-messig og kortere. Holder god kontroll opp åsryggen. Er litt i tvil etter å ha krysset stien mot slutten av strekket, men stoler på retningen og tolkningen av høydekurver rundt meg, og treffer rett på. Støter på Pål Thomassen ved posten, som har løpt rundt. Hipp som happ på veivalget, altså.

8: Kort, rett på.

9: Velger rundt på vei. Planlegger egentlig inn på traktorslepet helt nede ved bekken før posten, men ser på vei nedover at jeg kan kutte over myrdraget ved den skarpe svingen i veien. Der får jeg et flott terreng over myrdraget innover. Akkurat det å finne og følge sånne drag er noe av det fineste med orientering, synes jeg.

10: Følge til svingen av stien. Kutte mot post derfra, før stien går opp på den lille høyden. Holder retning over myrene mot post. LItt forvirret ute på myra, men korrigerer meg inn og ser posten foran meg.

11: Her må jeg stoppe helt opp når jeg ser starten. Blir forvirret over at den ikke er på den neste stien. Glemmer at selve starten ligger på veien før starttrekanten.

Videre gjennom lyngen mot 11 slår det meg at løpingen går av seg selv. Jeg har en god følelse av at beina bare går, jevnt og godt, uten at det er spesielt anstrengende. Jeg sjekker pulsen for å se om jeg har slappet helt av, men den tikker og slår på 170-tallet, så intensiteten er så høy som den kan være.

Er det 80/20-treningen som begynner å gi resultater? Har jo lagt om treningen de siste to månedene. Løper mer (trener hver dag), men på lavere intensitet (bare kosejogger på de fleste av treningene). Har droppet mange løp og intensive treninger, bare for å begrense meg til maks to intensive økter i uka. Blir spennende å se videre om dette er tilfelle. I så fall virker metoden akkurat som den lover ("Train easier, run faster").

12. Holde konsentrasjonen for å ikke ødelegge løpet rett før mål.

Godt løp i flott terreng. Herlig å planlegge og gjennomføre strekk i godt løpbart, men forholdsvis kupert terreng med veivalgsmuligheter.

Vis kommentarer (0)

Pinseløp Kongsberg dag 2 H40 (15.05.2016)