Nittedalsløpet H40 (05.06.2016)
Tid: 88:33
Gj.sn. HR: 166
Maksimum HR: 178
Knallhard løype hvor jeg legger igjen mange minutter underveis på ulikt rusk. Gjør likevel en del ting bra nok til å knipe en andreplass på resultatlista, foran sterke løpere som f eks Hjelmstad.

1: Legger meg på høyden og stoler på at jeg klarer å holde den. Justerer underveis forbi småhusene i slalombakkene og etterhvert på blokkfelt og åpent område til venstre på vei mot posten. Andre løpere drar opp og ned rundt meg, men jeg stoler på kursen og treffer rett på.

2: Har ikke fått lest framover på langstrekket, siden jeg brukte full oppmerksomhet hele veien til 1. Bestemmer meg først på vei ut fra 1 for å løpe rundt på sti langt til venstre. Ombestemmer meg kort etter og velger over toppen. Ser ikke at det går en sti litt til venstre for toppen, som sparer 30 høydemeter. Uansett fin følelse å løpe rett på, er liksom en trygghet å ligge på streken og ha retningen inne. Fornøyd med å holde god kontroll fra knekken i stien på siste del av strekket.

3: Greit på retning. Drikkepost - stemple først! Nå sitter det brent inn i skallen. (Disk både på NM natt og finalen i Harry Lagert i fjor, pga manglende stempling på drikkepost)

4: Velger en slags mellomvariant mellom rett på og helt ut til venstre. Burde bare kjørt rett på opp kollen, til sti den siste biten mot toppen.

5: Her blir jeg veldig usikker på vei nedover. Stopper og leter på det første høydepunktet, lurer på om det er den lille kollen hvor posten skal være. Vil for all del ikke slippe meg for langt ned i den bratte lia, for så å måtte dra opp igjen ved en evt. bom. Holder kontroll og treffer på etter hvert. Taper en del tid nedover, men bommer ikke, selv om jeg er usikker.

6: Ser ut en rute langs stisystemet til venstre. Blir litt omstendelig langs svinger og kryss på stiene. Kunne kjørt rett på.

7: Skal bare holde høyden for å vinkle inn på stien og så følge den oppover til angrepspunkt fra stor stein. Men så ser jeg ikke stien, og langs høyden fører ganske langt av kurs, så jeg får en unødvendig bue her.

8: Bra med kontroll langs åpen myr.

9: Mister kartkontakten ganske tidlig på vei nedover, og må stole på retningen. Er veldig nølende og treig når jeg nærmer med posten. Ser en annen post på stein og tar meg inn derfra. Skrekken er nok en gang å slippe seg for langt ned i lia, og måtte ta den tunge turen opp ved en bom. Men får altså kontroll akkurat i tide.

10: Bra på retning til sti og mot post fra stikryss.

11: Retning med kontroll på kryssede stier, rett på post.

12. Holder god retning og burde selvsagt holdt meg til den, men løper av kursen mot en skjerm til høyre.

13: Hallo sivilisasjon! Er visst ikke så vant til lysløyper på kryss og tvers...

Tenker at jeg mister ca 5-6 minutter på de suboptimale veivalgene til 2, 4 og 6. Mister ca 7-8 minutter på nøling og bom til 5, 7, 9, 12 og 13. I tillegg stopper jeg og knytter skolissene fire ganger, to ganger på hver sko, og der går et minutt! (Glemte å knytte ordentlig før start). Optimalt kunne jeg altså løpt dette på 72-73 min. Da er det fortsatt 6-7 minutter opp til Per Øivind Stene. Jeg tar av meg hatten (men tar på pannebåndet og trener videre...)