O-Festivalen mellom H40 (26.06.2016)
Kategori: Konkurranse
Kart/område: Fjelletjernet, Rudskogen, Varteig
Arrangør: Sarpsborg OL
Disiplin: mellom
Distanse: 4.53 km
Tid: 42:15
Gj.sn. HR: 174
Maksimum HR: 185
Huff, et dårlig løp. Får aldri flyt i løpet. 8 minutter bomming.

1: God kontroll på stiene fram til kompass siste bit mot post. Ser en skjerm til venstre og svinger av kurs på slutten av strekket. Symptomatisk for det videre løpet...

2: Tar det rolig og leser meg tregt, men riktig inn til vrien post.

3: Holder høyden, og har kontroll på nedsiden av skrentrekken litt før post. Svinger ned venstre i stedet for å ta retning en kote opp høyre. Ikke tøff nok på å sjekke og følge kompasset!

4: Slurvete utført. Blir litt forvirret av alle stiene, og tar ikke et konsekvent valg. Først litt for langt til høyre over første høyden. Så vrir jeg meg enda lengre til høyre midt på strekket. Totalt havner jeg alt for langt høyre. Dårlig! Bedre veivalg er kanskje å runde i det åpne feltet til venstre.

5: Greit opp høyden, men kjenner det går tungt med løpingen.

6: Følger sti et stykke så inn mot post i draget. Bra utført.

7: Æsj, stor bom! Venter på å se vannet til høyre, men ser det aldri, trolig fordi jeg holder retning for langt til venstre. Slurvete retning igjen! Ute på sletta finner jeg ikke noe holdepunkt og må tilbake til vannet for å sikre mot post.

8: Unøyaktig inngang til post fra myra. Dårlig retning, igjen.

9: Ok

10: Sklir ut i dårlig retning igjen. Havner i et drag parallelt til høyre. Tar meg inn når jeg kommer til de åpne myrene, men aldri helt, får en nølende og hakkete tur mot post og til og med en sleiv inn i posten. Elendig!

11-mål: Går greit, uten store feil. Har endelig funnet en form for ro og kontroll...

Men altså, O-teknisk er dette helt elendig, og formmessig var det tungt. Kjenner smerte i føttene fra halvveis i løpet, og på slutten må jeg løpe forsiktig pga smerter.

Så til forklaringen på dette: Jeg har ikke løpt orientering på mange uker pga smerter i føttene fra overbelastning de siste månedene. Treningsregimet med daglig løping har vært for tøft for beina. Treffsikkerhet i løypa er ferskvare, spesielt å stole på kompasset og retningsløpingen. Dette var jeg ikke inne i i dette løpet.

Å trene daglig vil jeg fortsette med, å begynne med det har vært å bryte en barriere. Kom jo i knallform tidligere i våres. Nå må jeg justere og finne alternative treningsformer, som sykling. Skal også prøve meg på løping i myr, for å se hvordan føttene takler det. Jeg har også begynt å gjøre en "Skogedal", som er å gå orienteringsløyper i skogen. Det gir god tid til å lese kart, og er sikkert en god måte å øke kartleseferdighetene på!

Vis kommentarer (0)

O-Festivalen mellom H40 (26.06.2016)